Pieseň ES 86
Baránok, hľa, nesie viny, ľudí, sveta celého, na smrť kráča Pán nevinný na záchranu hriešneho; pod krížom klesá v slabosti, zbičovaný, zbavený cti, ide cestou potupy; znáša zradu, pohanenie, bolesť, kríž, smrť, potupenie, všetko za nás podstúpi.
Čítanie Božieho slova z Iz 5, 1 – 7
„Zaspievam pieseň o svojom milom, pieseň môjho milého o jeho vinici. Vinicu mal môj milý na žírnom kopci. Prekopal ju, zbavil kamenia; vysadil ju ušľachtilou révou; vystaval vežu uprostred nej, aj lis vytesal v nej; potom čakal, že donesie hrozno, ale doniesla trpké hrozno. A teraz, obyvatelia Jeruzalema a mužovia judskí, rozsúďte, prosím, medzi mnou a medzi mojou vinicou! Čo ešte bolo treba spraviť na mojej vinici, čo by som nebol na nej urobil? Prečo doniesla trpčiaky, keď som čakal, že donesie hrozno? Teraz však chcem vám oznámiť, čo urobím svojej vinici: Odstránim jej ohradu a spasú ju; zborím jej múr a pošliapu ju. Pripravím jej rýchly koniec: nebude zrezaná ani okopaná, prerastie bodľačím a tŕním. Oblakom však prikážem, aby ju neskrápali dažďom. Lebo vinicou Hospodina mocností je dom Izraela a mužovia judskí sú jeho pôvabnou výsadbou. On čakal na právo, a tu, hľa, prelievanie krvi, na spravodlivosť, a tu, hľa, volanie o pomoc.“
Milí bratia a sestry!
Každý z vás určite pozná nejaké biblické podobenstvo. Podobenstvá sa nám spájajú s osobou Pána Ježiša Krista, pretože On je ich najznámejším biblickým rozprávačom. Nie je však jediným. Dnes čítame podobenstvo proroka Izaiáša – jeden z najstarších textov Biblie, text, ktorý je označovaný za jeden z najkrajších v Starej zmluve.
Alegória
Tak ako v mnohých Ježišových podobenstvách, aj tu možno jednotlivé prvky obrazu prirovnať k niečomu z reálneho sveta. Samotný rozprávač sa stavia do role ženy, ktorá má milého. Ten má vinicu. Z rozprávania veľmi jasne vidno, že oným „milým“ – majiteľom vinice – sa myslí Hospodin a pod samotnou vinicou je mienený izraelský ľud. Opisovaný vzťah majiteľa k vinici je teda v skutočnosti vzťahom Pána Boha k svojmu ľudu.
Aktívny Boh
Je dôležité si všimnúť, že majiteľ z nášho podobenstva nie je iba pasívnym vlastníkom vinice. On nie len že ju má, on sa o ňu stará. A to veľmi dobre. Prekopal ju a zbavil kamenia – tým je povedané, že jej vytvoril tie najlepšie podmienky pre rast. Vysadil ju ušľachtilou révou – to znamená, že jej dal tie najlepšie predpoklady pre dobrú úrodu. Vystaval vežu aj lis vytesal v nej – znamená, že sa postaral o jej bezpečnosť, nakoľko veža i lis sú ochranné opatrenia. Majiteľ teda veľmi starostlivo robí všetko preto, aby jeho vinici nič nechýbalo.
Očakávania
Pri takejto starostlivosti má každý záhradkár tie najvyššie očakávania. Aj Hospodin ich má. Predstavujú spokojný, láskyplný a bohabojný život. Boh očakáva od svojho ľudu právo a spravodlivosť, ale jeho ľud žije vo vzájomných svároch, prelieva krv a neprávosť volá k nebesám každý deň. To je zlé ovocie, ktoré nie je Bohu milé.
Súd
Tak ako nejedného záhradkára by prešla trpezlivosť, keby jeho záhrada prinášala iba tŕnie namiesto ovocia, aj Hospodin je sklamaný a rozhnevaný, preto vyriekne súd nad svojou vinicou. Prestane ju ochraňovať a zborí ohradu takže ju pošliapu; prestane sa o ňu starať, nebude zrezaná ani okopaná takže prerastie bodľačím; zabráni oblakom, aby ju skropili dažďom. Tak vinica, bez starostlivosti svojho majiteľa, rýchlo zahynie.
Vina
Takýto koniec sa nám určite nepočúva dobre hlavne keď si uvedomíme, že nie len Izrael ale aj my všetci sme tou vinicou, ktorá nepriniesla očakávané ovocie a Boh ju odsúdil na skazu. Možno si povieme: Prečo by sme mali trpieť? Čo zlé sme urobili? Čím sa previnili? Veď sme neprelievali krv, snažíme sa byť dobrí, žiť slušný život, nikomu neubližovať. V čom je naša vina?
Hriech
Posúdenie viny závisí od toho, aké je stanovené kritérium. Ak je tým kritériom hriech, ak Pán Boh podľa hriechu súdi človeka, potom sme sa naozaj všetci previnili, pretože tak ako píše apoštol Pavel: Všetci zhrešili (R 3,23). V tejto situácii by veru nebolo veľkej šance na krajší koniec príbehu. Avšak …
Muž bolestí
Prorok vo svojej knihe ďalej hovorí o Božom služobníkovi, ktorý vezme na seba trest za vinicu, teda za celý ľud. Je to muž bolestí, o ktorom prorok píše, že bude vyťatý zo svojej krajiny (Iz 53,8), strápený, prebodnutý, zmučený. To okolo Neho Hospodin zborí ohradu, prestane sa o Neho starať a zabráni oblakom, aby pršali na Neho. Preto sa Ho zmocnia nepriatelia, preto Ho budú mučiť, preto sa skryje Slnko, keď bude trpieť na kríži. Hrozné proroctvá, vyslovené nad vinicou sa plnia v Pánovi Ježišovi Kristovi.
Nové kritérium
Za náš hriech zaplatil Boží Syn. On bol ako výhonok vyťatý z vinice, zničený, zabitý. Preto nás už Boh nesúdi podľa hriechu. Pre večný život je stanovené nové kritérium – kritérium viery. Nie ten kto je bez hriechu ale ten, kto verí v Božieho Syna bude žiť.
Na podobenstve o vinici krásne vidieť Božiu aktivitu pre svet a ľudskú negatívnu odpoveď na Božiu snahu. Dnešné slová nám veľmi výstižne pripomínajú, aká je často naša odpoveď na Božiu lásku. Nečudo, veď rovnako často odpovedáme na lásku a starostlivosť rodičov, blížnych či bratov a sestier v cirkvi. Majiteľ vinice chce zničiť to, čo tak starostlivo budoval, no Ježiš Kristus odvrátil Boží hnev, vzal všetko na seba a zachránil tak svet. Oslavujme Ho, ďakujme Mu a nadovšetko sa Ho vierou pridŕžajme, pretože On sa stal cestou, ktorá vedie k životu. Amen.
Modlitba
Drahý náš nebeský Bože, pokorne uznávame, že sme proti Tebe zhrešili a Tvoju nemilosť si zaslúžili. Právom by si vyriekol rozsudok smrti nad nami, no pri nás stojí Tvoj Syn, ktorého si Ty sám poslal na svet a ktorý zaplatil za všetko namiesto nás. Ďakujeme Ti, že pre Jeho zásluhy nám všetko odpúšťaš, že nám skrze Neho dávaš druhú šancu a že už nemusíme hľadieť na hriech ako na nástroj svojej záhuby ale na Tvojho Syna ako na cestu nášho spasenia. Daj, aby sme Ho vierou vďačne prijímali, verne Ho nasledovali a jedine v Ňom skladali svoju nádej pre časnosť i večnosť. Amen.
Pieseň ES 89
Drahý Spasiteľ náš, trpel si za nás, prosíme Ťa vrúcne, vypočuj náš hlas: pre kríž utrpenia zbav nás zlorečenia, ktoré zaslúžime za previnenia.