Pieseň ES 109
Poďakujme Kristu Pánu, vzdávajme Mu úprimnú česť, chválu, veď pre svoje umučenie daroval nám hriechov odpustenie.
Čítanie Božieho slova zo Zach 2, 10 – 13
„Beda, beda! Utekajte zo severnej krajiny – znie výrok Hospodinov – lebo ako štyri nebeské vetry som vás rozptýlil – znie výrok Hospodinov. Hej, zachráňte sa na Sion, vy, ktorí bývate pri dcére babylonskej! Lebo takto vraví Hospodin mocností, ktorého sláva ma poslala k národom, čo vás vykorisťovali: Kto sa vás dotýka, dotýka sa zrenice môjho oka. Lebo, hľa, zaženiem sa na nich rukou, takže budú korisťou svojich poddaných, a vy poznáte, že ma poslal Hospodin mocností.“
Milí bratia a sestry!
Dnes čítame slová proroka Zachariáša, ktorý žil v čase, keď sa Izrael vrátil z babylonského zajatia.
Oslobodenie
Vieme, že pád Jeruzalema a odvlečenie jeho obyvateľov do zajatia znamenalo pre Izrael veľkú tragédiu. Vieme aj to, že počas zajatia ľud smútil za Jeruzalemom a túžobne si želal vrátiť sa domov a vzývať Hospodina na Sione tak ako kedysi. Takisto vieme, že počas dlhotrvajúcej doby zajatia si ľud zachoval to, čo ho robilo Izraelom, teda vieru, jazyk a tradície. Určite si však nepredstavujme, že sa to týkalo úplne všetkých. Tak ako existovalo jadro tých, ktorí srdcom zostali verní Hospodinovi, existovala aj veľká skupina tých, ktorí boli vo svojej viere vlažní a menej stáli. Tí sa na novom mieste usadili, začali žiť novým životom a prispôsobili sa. Rovnako keď prišla možnosť návratu, nevyužil ju každý a do Jeruzalema neprišli všetci naraz. Návrat Izraelcov sa dial postupne, po väčších i menších skupinách, ktoré sa rozhodli presídliť do Jeruzalema.
Pozvanie
Dnešné slová proroka Zachariáša sú určené pravdepodobne tým, ktorí ešte zostali v Babylone, hoci veľká časť národa sa už vrátila. Zachariáš sa zrejme osobne vydal na cestu do krajov, kde ešte stále zostávali skupiny nepresídlených Izraelcov a nabádal ich, aby sa zo „severnej krajiny“ vrátili na Sion.
Blízkosť skazy
Slovami „zaženiem sa na nich rukou“ predpovedá prorok Boží hnev krajinám, ktoré Izrael vykorisťovali. Nevieme, o akú pohromu presne ide, no nad Babylonom je vyrieknuté „beda!“ preto návrat Izraelcov do Jeruzalema má byť vlastne ich útekom pred skazou, ktorá nastane a záchranou, ktorú nájdu vo svojej vlasti. Prvotné „beda!“ určené neprajníkom tak vlastne znamená varovanie pre súkmeňovcov.
Zrenica oka Hospodinovho
Známe slová o tom že ten, kto sa dotýka vyvolených Božích, dotýka sa zrenice oka Hospodinovho, sú priznaním sa Hospodina k svojmu ľudu. Pán Boh sa svojich zastane, nenechá ich napospas vykorisťovateľom a neprajníkom, preto na všetkých teraz doľahne Božie „beda!“, kým Boží ľud bude zachránený.
Záchrana pre všetkých
Všimnime si pri tom, že Hospodin sa nechystá zachrániť iba tých verných a horlivých. Mohli by sme očakávať, že tí, ktorí sa už vrátili do Jeruzalema, budú pre svoju vernosť milí Hospodinovi a tí ostatní, ktorí sa nevrátili a zostali v cudzine, Mu budú ľahostajní. Opak je však pravdou. Zachariáš je poslaný do krajín severu, aby aj tých vlažných, menej horlivých a neverných varoval a vyzval k návratu. Tým je ukázané, že Hospodin nepodmieňuje svoju milosť ľudskou vernosťou ani horlivosťou ale ak ju raz dáva, tak ju dáva všetkým.
Veľká noc
Prežívame posledné dni pôstu a už čoskoro budeme svedkami tragických udalostí na Golgote. Tie sa odohrali v čase, keď do Jeruzalema prichádzalo mnoho pútnikov, aby na veľkonočné sviatky navštívili chrám. Rozptýlené deti Izraela sa tak v čase slávností zhromažďovali vo svojej otčine.
Záchrana pod krížom
Nie je náhoda, že práve v čase Veľkej noci zomiera na Golgote Pán Ježiš Kristus – Vykupiteľ sveta, ktorý zhromaždí všetky národy do jedného spoločenstva pravej cirkvi. Diabol vo svete zúri, smrť číha na človeka zo všetkých strán a tak ako Babylon predstavoval pre Izraelcov vážneho protivníka, predstavuje aj diabol protivníka pre nás. No tak ako zvoláva Zachariáš Boží ľud na Sion, zvoláva aj Pán Ježiš svoj nový ľud na Golgotu. A zámer je rovnaký – zachrániť svojich pred pohromou, ktorá dopadne na Božích protivníkov. Veď tak ako bolo vyrieknuté „beda!“ nad Babylonom, bolo vyrieknuté „beda!“ aj nad diablom. Jeho čas sa kráti, jeho moc je zlomená a jeho kraľovanie skončí.
V nadchádzajúcich dňoch Veľkého týždňa preto vnímajme Golgotu nie len ako miesto utrpenia a smrti Pána Ježiša Krista, ale aj ako miesto našej záchrany pred diablom a smrťou, kam sme všetci pozvaní a kde nám je pripravená veľká Božia milosť a to nezávisle od našej vernosti či horlivosti. Amen.
Modlitba
Pane Ježiši Kriste, Ty si naším útočiskom, pod Tvojim krížom je naša záchrana z moci diabla, hriechu a smrti. Utiekame sa preto k Tebe v pevnej viere, že pre Tvoju smrť dostane sa nám večného života a kým zhorí všetko, na čo doľahne trestajúca ruka Božia, Ty nás bezpečne prevedieš do svojho kráľovstva, kam si po svojom vzkriesení vstúpil ako víťaz a kde si pripravil miesto aj nám, aby sme tam prebývali s Tebou na veky vekov. Amen.
Pieseň ES 113
Tam na kríži na Golgote tam je naša útecha, tam len duša naša rada v každej biede pospiecha, lebo Kristus, náš Spasiteľ, tak nás vrelo miloval, seba zmaril, ponížil sa, svätý život za nás dal.